Monday, October 4, 2010

kita kan student

bukan ke setiap manusia tu diciptakan oleh Allah untuk tidak sempurna sifatnya?
kita manusia kadang2 tak terlepas daripada sifat alpa, lalai dan terlupa.

sebagai student.
kita tak sepatutnya hanya mengharapkan lecturer untuk memberikan setiap nota2 dan latihan2 untuk setiap subjek.
setiap pengorbanan daripada hasil titik peluh sendiri adalah lebih bermakna jika dilakukan sebegitu.

sebagai student jugak..
kemudahan telah diberikan.
duit mara masing2 dapat.
blh topup sendiri.
blh bertukar-tukar hp.

kenapa susah sgt untuk mereka telefon lecturer sendiri bertanyakan tentang perubahan kelas sendiri?
kadang2 kecian aku tgk org yg aku syg pikul mcm2 tanggungjwb smpai tggungjwb utk diri sndiri pun diabaikan.
rambut uban dah mula nampak.
pening dgn kerenah sahabat2 kelas dia.

aku tak pernah marah dgn apa yg dia cuba lakukan.
aku bgga, aku senang hati.
seronok tgk dia buat kebaikan yg aku tak mampu nak wat.
katanya: memberi nilai pada org lain
tp bila dia cuba memberi nilai pd org lain, kdg2 aku tgk mcm org lain cuba mengambil kesempatan yang da pun dah da.
mcm tak bernilai pada org lain pun ada gak.

contohnya: mereka kata aku mengambil kesempatan sebab dia tuh anak org senang dan pandai.
hello! aku tak penah demand k..
dia memberi, aku ambil.
untuk meminta? (material)
tak lagi.
tp dah kawin nnt maybe coz aku dah ada hak.
kenapa depa fikir aku mcm tuh?
sebab dulu depa dah dimewahkan oleh dia.
jadi depa ingat aku pun sama lah.
opsss~
wrong again!
sy syg dia sbb budi dan dirinya dan juga imannya.
bukan kerna wang nya ok?

main isu here is..
kita kan sesama student..
jgn la terlalu...
terlalu bergantung pada sahabat kita sgt..
mengambil kesempatan..
jgn la marah jika teguran nih menyakitkan hati.
tp hargai la pengorbanan dia.

bila kehendak kita tak dapat dipenuhi, jgnlah kita melenting.
tunjuk pada dia yg kita tak suka.
dia terlupa sbb dia cuma manusia biasa.
bukannya dia sengaja nak menganiayai angpa..

bukankah kita student?
kita wajib ambil tahu tentang pelajaran kita sendiri.

kita sekarang dalam fakulti yang kecil.
tp bila dah berada dalam fakulti yang besar mcmna lak?

P/s: perlu sedikit komen tentang perkara ini yek...

TerimaKasih SuDi BacA

No comments: