Monday, October 4, 2010

betoi x ape yg aku ckp nih?

assalamualaikum...
ada satu dua benda aku nak tegur tapi tak kesampaian..
sbb aku, dia dan kita semua adalah manusia biasa..bila disentap atau tersentap mesti melatah, marah atau terasa hati..

well, orang2 tua pun selalu cakap perempuan sgt2 mudah tersentap, melatah. aku ingin mengingati diri aku jugak, dan kalau ada yang tersalah informasi tu silalah perbetulkan.

aku jenis yang cepat nak melenting. tp sentiasa cuba kontrol perasaan marah tuh. demi kebaikan diri sendiri dan org sekeliling. bukan senang nak lawan api kemarahan apatah lagi bila setan2 pun duk galak goda kita kan?.. tapi itu semua atas kemahuan diri kita jugak la.

org2 disekeliling aku sangat baik. cuba untuk tegur-menegur antara satu sama lain. tapi setiap org cara penerimaan teguran tu berbeza-beza. tak semua org blh terima teguran yang terlalu drastik, secara terang-terangan atau secara sindiran. diri saya sendiri pun tak blh terima teguran yg sebegitu. sy lebih senang kalau teguran tuh disaluti dgn kasih sayang, pendekatan yang secara halus. lama -kelamaan hati yg keras seperti batu pun blh dilembutkan. apatah sy hanya wanita biasa yang selalu lalai dan alpa. bila teguran tuh dilakukan dgn cara yg terbaik, barulah sampai maksud dan perkara yg hendak kita sampaikan tu. aku yakin ramai org yg tak suka bila ditegur secara kasar, sindiran or so what ever la kn?

pada yang menegur tuh, fikirlah.. kalau ada org yg lakukan perkara yang sama pd diri angpa, angpa mesti melenting pd mulanya kan? tak pe. take ur time. sebelum nak melenting atau nak merajuk or so what ever la kan.. fikir dulu.. sebab itu yg aku dah belajar sepanjang aku jadi perantau. aku nak jadi ordinary je.

"if you dont have anythings nice to say, zip ur mouth and smile only.."

"if u be nice to me, i will be nice to u..even more nicer than u.."

"think before u talk and make ur move.."

"dun jugde people by the appearance but jugde people through their pesonality.."



TerimaKasih SuDi BacA

No comments: